ဘယ္လိုသႀကၤန္လဲ (ဆူးငွက္)

Posted on Posted in ျမန္မာ႔ဓေလ႔

လူေတြေနဖို႔ ညစာအႏိုင္ႏိုင္နဲ႔ ခါးစည္းရင္ေကာ့ကာ ဘ၀ဆက္ေနၾကရတဲ့ၾကားထဲ အဲဒီလူေတြ ဆီက လည္ညႇစ္ရယူထားတဲ့ အခြန္ေငြေတြကို သိန္းေပါင္းေထာင့္ေျခာက္ရာေက်ာ္ သံုးျဖဳန္းၿပီး ရယ္ျမဴးျမဴး ဗိုက္သားစူစူ၊ ေပါင္ေဖြးေဖြးေလးေတြ သိန္း ဆယ္ရာခ်ီေပးၿပီး ၿမိဳ႕ေတာ္၀န္မ႑ပ္ေပၚမွာ ဆိုဖာေပၚက ခံစားၾကဆဲ…

ဘယ္လိုသႀကၤန္လဲ

ဧၿပီ ၁၁ ရက္၊ ၂၀၁၄

ယမန္ႏွစ္ မႏၱေလးမွာ ဆင္ႏႊဲၾကတဲ့  အတာေရသဘင္ပဲြဲ
ယမန္ႏွစ္ မႏၱေလးမွာ ဆင္ႏႊဲၾကတဲ့ အတာေရသဘင္ပဲြဲ

ပုဂံေခတ္ကတည္းက အထင္အရွားရွိခဲ့တယ္ဆိုတဲ့ ျမန္မာ့႐ိုးရာ အတာသႀကၤန္ဟာ မႏၲေလးရတနာ ပံုေခတ္အထိ ‘ပေဒသရာဇ္ သႀကၤန္’အျဖစ္ပဲ မွတ္တမ္းမွတ္ရာရွိခဲ့တယ္။ ‘သႀကၤန္’ဆိုတာ ‘ကူးေျပာင္း ျခင္း’ဆိုတဲ့ အနက္အဓိပၸာယ္နဲ႔ ပုဏၰားျဖဴ ပုဏၰားညိဳ သမားဟူးရားတို႔ရဲ႕’စိတ္ေတာ္သိ ေဗာင္းေတာ္ ညိတ္’ ေဗဒင္ ကိန္းခန္းယၾတာမ်ားႏွင့္အတူ ဘုရင္ဧကရာဇ္ အသိုင္းအ၀ိုင္း ရဲ႕ ေ႐ႊဘံုနိဒါန္းလာ အခင္းအက်င္းမ်ားနဲ႔ပဲ ႏွစ္စဥ္မပ်က္ေဆာင္႐ြက္ စီမံရတဲ့ ျပဳဖြယ္ကိစၥမ်ားပဲျဖစ္ပါတယ္။ အမ်ားျပည္သူလူထုအေနနဲ႔ကေတာ့ ႏွစ္ေဟာင္းက အညစ္အေၾကးေတြ ႏွစ္သစ္မွာ ပါမလာေအာင္ နဲ႔၊ ႏွစ္သစ္မွာေရလိုေအးၿပီး ပန္းလိုလန္းၾကေစေၾကာင္း ဇမၼဴဒီပါၾသဘာနိမိတ္ထြန္းတဲ့ ေတာင္ကၽြန္းသား အစဥ္အလာေတြအတုိင္း ေအာင္သေျပခက္နဲ႔ေရပက္ ကစားၾကတာပါပဲ။ ဘယ္မင္းဧကရာဇ္ေျပာင္းေျပာင္း ျပည္သူလူထုရဲ႕အစဥ္ အလာကေတာ့ ဒီအတိုင္းပါပဲ။

ေကာဇာသကၠရာဇ္ … ၁၂၄၁ ခုႏွစ္။
မႏၲေလးကို ၿဗိတိသွ်အစိုးရသိမ္းပိုက္ၿပီးေနာက္ပိုင္း မႏၲေလးရဲ႕ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရးေတြ ပံုစံေျပာင္း သြားတယ္။ မိ႐ိုးဖလာ လက္လုပ္ လက္စားေတြ၊ လက္မႈအႏုပညာရွင္ေတြ၊ ကုန္ေရာင္းကုန္၀ယ္ ေတြ၊ ကုန္သည္ပြဲစားေတြဆုိတဲ့အလုပ္ေတြအျပင္ တ႐ုတ္၊ အိႏၵိယ၊ အဂၤလိပ္စတဲ့ အရင္းရွင္ႀကီး မ်ားရဲ႕ကုန္တိုက္ႀကီးေတြလည္း ဖြင့္လွစ္လာၾကတယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္မႈယႏၲယားရဲ႕အဓိကေနရာျဖစ္တဲ့ ဘုရင္ခံအိမ္ေတာ္တည္ရွိရာ မႏၲေလးနန္းတြင္းနဲ႔အုပ္ခ်ဳပ္သူအမႈထမ္းမ်ားေနထိုင္ရာ သံ၀င္းရပ္ (ယခု-ေအာင္ေျမသာစံ ၿမိဳ႕နယ္၊သီရိမာလာအေရွ႕ရပ္) တို႔ ဆက္သြယ္တဲ့အာဠ၀ီ(စီလမ္း)လမ္းမႀကီး ဟာ မႏၲေလးရဲ႕ကုန္သြယ္မႈ ဗဟိုလမ္းမႀကီး ျဖစ္လာ တယ္။ မူလစီးပြားေရးရပ္ကြက္ျဖစ္တဲ့ ေစ်းခ်ိဳ ေတာ္ကိုပင္မျပဳၿပီးလည္း ဘီလမ္းလို၊ ႐ံုေတာ္ႀကီးလို၊ ဘာဘူတန္းလိုေနရာေတြမွာလည္း ကုန္တိုက္ ႀကီးေတြ၊ ကုမၸဏီေတြ ဖြင့္လွစ္လာၾကတယ္။ ၁၉၃၀ ဝန္းက်င္ေရာက္ေတာ့ သမ႐ိုးက်ေရပက္ကစား သႀကၤန္ဟာ ကုန္တိုက္ႀကီးေတြကအသံုးျပဳတဲ့ ကုန္တင္ကားေတြနဲ႔လွည့္လည္ ေရပက္ကစားတာ၊ ကားေပၚတူရိယာပစၥည္းတင္တာ၊ ကားကို ပန္းခ်ီေရကန္ထည္အလွဆင္တာ၊ ဘက္ထရီမီးေတြနဲ႔ ထြန္းညႇိလွပေစတာေတြအထိ တိုးတက္လာတယ္။ ဒီလိုအလွျပယာဥ္ႀကီးေတြနဲ႔ ဧည့္ခံမ႑ပ္နဲ႔ အျပန္အလွန္သီခ်င္းဆိုၾကတာ၊ ေဖ်ာ္ေျဖ သီဆိုတီးမႈတ္ၾကတာေတြ ရွိလာတယ္။ သႀကၤန္သံခ်ပ္ဆိုတာေတြကလည္း အရင္လို “ဖန္ျပာခြက္နဲ႔ ေက်ာက္စက္ေရအေမာေျပေအာင္ တိုက္ပါ့မမ” ဆိုတာမ်ိဳးေတြ မဟုတ္ေတာ့ဘူး၊ ” လူေခ်ာလူလွ လက္ေ႐ြးစင္၊ ရွက္ေသြးခင္ရင္၊ မွိတ္ လို႔သာပက္၊ ေလာင္းလိုက္ပက္လိုက္ ႏြဲ႕ရွာသူ၊ အသည္းမွာပူတာ၊ ေအးေပါ့ ေအးေပါ့။” စတဲ့ သံခ်ပ္ေတြ ျဖစ္ကုန္ပါၿပီ။

ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၃၀၀ ျပည့္ ၀န္းက်င္ … ။

ကမၻာႀကီးရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးခ်ိန္ခြင္လွ်ာေတြ ေျပာင္းလဲမႈနဲ႔အတူ ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီးထဲမွာ သႀကၤန္လည္း စုန္းစုန္းျမဳပ္လု မတတ္ ျဖစ္ရ တယ္။ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ မတ္လမွာ စစ္ႀကီးၿပီးၿငိမ္းျခင္းႏွင့္အတူ မတ္လ(၂၃)ရက္ေန႔ စစ္ေျပးသူေတြ မႏၲေလးၿမိဳ႕ျပန္အ၀င္ “ခါေတာ္ေရာက္ခ်ိန္နီးလို႔လာၿပီေလ၊ ေဒၚေဒၚ မမ ႏွမတို႔ေရ…” လို႔ ခြန္းဆက္သံႏွင့္အတူ “မႏၲေလးဆို ေ႐ႊၿမိဳ႕တို႔ရတနာပံုေနျပည္၊ တင့္တယ္သာယာစည္ကား ဟိုတုန္းအခါကေလ၊ အဲဒါေတြမေတြးၾကနဲ႔ ေရွ႕ဆက္ကာ စီမံၾကစို႔ ေလ…” လို႔ ျပာပံုထဲက ျပန္လည္ ရွင္သန္ႏိုးထမယ့္ မႏၲေလးကို သႀကၤန္ႀကိဳေတးနဲ႔ လႈံ႕ေဆာ္ခဲ့တာ ကလည္း ေခတ္ကို မ်က္ေျခမျပတ္ခဲ့ဘူးဆိုတဲ့ သာဓကပါ။ စစ္ႀကီးအၿပီး ျပန္လည္စည္ကားလာတဲ့ တစ္ခုေသာသႀကၤန္မွာေတာ့ ဒီေန႔တိုင္ နာမည္ေက်ာ္ဆဲ၊ ျမန္မာ့သႀကၤန္အမွတ္လကၡဏာ အျဖစ္မွ မွတ္ေက်ာက္တင္ခဲ့တဲ့ ဆရာၿမိဳ႕မၿငိမ္းရဲ႕ “ေ႐ႊမန္းေတာင္ရိပ္ခို”သီခ်င္း “ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္း” သီခ်င္းေတြလည္း အေမြအႏွစ္ က်န္ရစ္ခဲ့တယ္။ အဲဒီမႏၲေလးဟာ စစ္ႀကီးထဲက ျပန္လည္ေအာင္ပြဲ ခံခဲ့ၾကတာနဲ႔အတူ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲဆီ အမ်ိဳးသားအားမာန္နဲ႔ ရည္ေမûာ္တဲ့ ပံုရိပ္လကၡဏာ ေတြနဲ႔ ထင္ဟပ္ခဲ့တယ္။ ရာခ်ီရွိတဲ့ အလွျပယာဥ္ေတြက အမ်ဳိးသားအားမာန္ ျပ႒ာန္းခြင့္ဆႏၵ၊ ေခတ္မီ မ်ိဳးခ်စ္လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲ၀င္တပ္မေတာ္ စတဲ့ သ႐ုပ္ေဖာ္မႈေတြနဲ႔ တက္ႂကြခဲ့ၾကေလရဲ႕။ သံခ်ပ္ေတြကလည္း လြတ္လပ္ေရး တိုက္ပြဲေခၚသံေတြ …။

 

ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၃၀၈ခုႏွစ္ (၁၉၄၇) သႀကၤန္။
၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီ (၄)ရက္ေန႔ လြတ္လပ္ေသာသမၼတႏိုင္ငံ ထူေထာင္မႈႏွင့္အတူ ဖြားဖက္ေတာ္ ျဖစ္တဲ့ အမ်ဳိးသားခ်င္း သေဘာထားကြဲလြဲမႈ ျပယုဂ္ ျပည္တြင္းစစ္ႀကီးလည္း စိတ္မခ်မ္းသာစြာ ခံစားခဲ့ၾကရတယ္။ တမ်ဳိးသားလံုးရဲ႕ဆႏၵက ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္အာဃာတေတြစြန္႔လႊတ္ၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္း ေစလိုတယ္။ အားလံုးရဲ႕ဘံုဆႏၵက “ၿငိမ္းခ်မ္းေရး” ပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ တမ်ဳိးသားလံုးနဲ႔ဆိုင္တဲ့ သႀကၤန္ကလည္း မေမ့မေလ်ာ့နဲ႔ “ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး” ဆီ ဦးတည္ခဲ့ၾကတယ္။
“ပိေတာက္ေတြ ေ၀ေ၀လြင္လြင္၊ ေ႐ႊရည္လူးဖူးပြင့္တဲ့ ဒီအခ်ိန္တြင္ ဗမာေျပ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး႐ြက္သစ္ ႏုႏု ခါေတာ္ေရစင္ ဖ်န္းလို႔ ေ၀စီလြင္၊ ေငြငန္းဆုေတာင္း၊ ေအာင္ေၾကာင္းကိုပင္ ခါေတာ္ေရသဘင္” တဲ့ေလ။
ဆရာၿမိဳ႕မၿငိမ္းကလည္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးသဘင္ ဆိုတဲ့သီခ်င္းနဲ႔ ဆုမြန္ေခၽြခဲ့တယ္။ တၿမိဳ႕လံုး ေရသဘင္မ႑ပ္ရာခ်ီ၊ အလွျပယာဥ္ရာခ်ီၿပီးဆင္ႏြဲတဲ့ ဒီသႀကၤန္မွာ သီခ်င္းေတြ၊ သံခ်ပ္ေတြ အားလံုး ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအသံေတြ ဘ၀ဂ္ညံခဲ့တယ္။

ယမန္ႏွစ္ အတာေရသဘင္ပြဲေတာ္မွာေတြ႔ရတဲ့ စာေရးဆရာဆူးငွက္
ယမန္ႏွစ္ အတာေရသဘင္ပြဲေတာ္မွာေတြ႔ရတဲ့ စာေရးဆရာဆူးငွက္

ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၃၁၁ ခုႏွစ္ (၁၉၅၀) သႀကၤန္ (၀ါ) ၿငိမ္းခ်မ္းေရးသႀကၤန္

ျမန္မာျပည္ဟာ တိုင္းရင္းသားအားလံုး ညီအစ္ကို ေမာင္ႏွမစိတ္ဓာတ္နဲ႔အတူလက္တြဲကာ ေအးအတူပူအမွ် ခံစားေနထိုင္ ၾကတဲ့ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံေတာ္ ျဖစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ျပည္တြင္း စစ္မီးနဲ႔အတူ အုပ္ခ်ဳပ္သူအစိုးရေတြရဲ႕ မမွန္ကန္တဲ့သေဘာထား အခ်ဳိ႕ေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စုႀကီး ၿပိဳကြဲဖို႔ အေျခအေနေတြျဖစ္ခဲ့တယ္။ “ျပည္ေထာင္စု”ဆိုတဲ့ အံစည္း မေျပေရးဟာလည္း တမ်ဳိးသားလံုးဆိုင္ရာကိစၥျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ “ၿငိမ္းခ်မ္းေရး”ႏွင့္အတူ “ျပည္ေထာင္စုေရး” ကလည္း ေခါင္းနဲ႔ပန္းလို ခြဲလို႔မရေပဘူး။ ဒါေၾကာင့္ တမ်ဳိးသားလံုးဆိုင္ရာ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ဟာ “ျပည္ေထာင္စု”ကိစၥကိုလည္း လ်စ္လ်ဴ႐ႈကာအေပ်ာ္မဖက္ခဲ့ဘူး။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးသႀကၤန္လိုပဲ ေနာက္တစ္ႏွစ္မွာ အသင္းေပါင္းရာခ်ီၿပီး သႀကၤန္ပြဲေတာ္ဆင္ႏြဲၾကရာမွာ “ျပည္ေထာင္စုေရး”ကို မမွိတ္မသုန္ဦးတည္ကာ သီခ်င္းေတြသံခ်ပ္ေတြနဲ႔ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ႀကီးတစ္ခုကို မႏၲေလးသူ မႏၲေလးသားေတြ ၀ွဲခ်ီးက်င္းပခဲ့ၾက တာလည္း မေမ့ေပ်ာက္ႏိုင္စရာပါပဲ။
“ႏိုင္ငံေတာ္ ညီရင္းအစ္ကိုမ်ားေတြ၊ တို႔တိုင္းရင္းသားေတြ၊ တအူတံုဆင္း ခ်စ္ခင္ရင္းႏွီးၾကတယ္ ေလ၊ ထာ၀စဥ္ေမတၱာဓာတ္တိုးေစ၊ ဖ်န္းဆြတ္ေသာ သႀကၤန္ေရ” လို႔ ၿမိဳ႕မၿငိမ္းက ေရးစပ္ခဲ့ပါ တယ္။
ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၃၁၂ ခုႏွစ္ (၁၉၅၁) သႀကၤန္(၀ါ) ျပည္ေထာင္စုသႀကၤန္

၁၉၆၂ ခုႏွစ္မွသည္ သံသယ၊ ကြဲလြဲမႈ၊ အမိန္႔အာဏာ၊ မ်ဳိသိပ္မႈ၊ အစမ္းသပ္ခံ၊ စီမံကိန္း၊ အစီရင္ခံစာ စတဲ့ စတဲ့… စကားလံုးေတြ၊ ဟန္ေဆာင္မႈေတြ ကာလရွည္ျဖတ္သန္းၿပီးေတာ့ ေခၽြးေတြ၊ မ်က္ရည္ေတြ၊ ေသြးေတြ၊ စြန္႔လႊတ္မႈေတြ၊ စြန္႔စားမႈေတြ အရင္းတည္ၿပီး၊ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ကာလ ႏို၀င္ဘာရဲ႕ေနာက္ပိုင္း ပြင့္လင္းမႈႏွင့္အေကာင္းဘက္ဆီ ဦးတည္ၿပီလို႔ ဆိုရေပမယ္။ လူ႔အခြင့္အေရး၊ အမ်ဳိးသားရင္ၾကားေစ့ေရး၊ အျပန္အလွန္နားလည္ေရး၊ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ေရး စတဲ့ လကၡဏာေကာင္းေတြမွာ အခု ” အေရးတႀကီး(အေရးတႀကီး) ” ထပ္မံလိုအပ္ေနတာ ကလည္း မၿပီးဆံုးႏိုင္ေသးတဲ့ ” ၿငိမ္းခ်မ္းေရး” ” ျပည္ေထာင္စုေရး ” ပဲ မဟုတ္ပါလား။
ၿငိမ္းခ်မ္းေရး .. ျပည္ေထာင္စုေရး ..
ျပည္ေထာင္စုေရး .. ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ..

ဒါျဖင့္ “ပင္လံုစိတ္ဓာတ္ကို အေျခခံတဲ့ ယံုၾကည္မႈ”၊ “စည္းစည္းလံုးလံုး၊ ညီညီၫြတ္ၫြတ္နဲ႔ ဦးထမ္းပဲ့တမ္း ေဆာင္႐ြက္မႈ”၊ “သမိုင္းတြင္မယ့္ စတင္ျခင္းအသစ္”…စတဲ့ ဟည္းထေနတဲ့ ပဲ့တင္သံေတြညံေနမယ့္ အခုႏွစ္ သႀကၤန္မွာေရာ…အရင္ႏွစ္ေတြကလို က်ဳံးေလးလက္ေလးတန္ မွာ ၄၈ ရပ္ေသာ ၿမိဳ႕႐ိုးျပအိုးျပာသာဒ္ဆိုတဲ့ အမ်ဳိးသားေရးအထိမ္းအမွတ္ေတြကို ေၾကာ္ျငာဗီႏိုင္းမ်ဳိးစံုနဲ႔ ကာၿပီး၊ လူ႔ေတာ္သလင္းပြဲ ဆင္ႏြဲၾကဆဲပါပဲ။
မိဘျပည္သူမ်ား… ဆိုတဲ့စကား တြင္တြင္ေျပာၿပီး မ်က္ႏွာႀကီးရာ ဟင္းဖတ္ပါကာ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ႀကီးမ်ားရဲ႕ သိန္းေထာင္ခ်ီ အကုန္ခံတဲ့ စီးပြားေရးေၾကာ္ျငာမ႑ပ္ႀကီးေတြကို မလြန္ဆန္ရဲဘဲ …ထင္သလို ေသာင္းက်န္း၊ အမ်ဳိးသားယဥ္ေက်းမႈကို အိုးမည္းသုတ္ ေစာ္ကားၾက တာ ခြင့္ျပဳ ဂုဏ္ယူေနၾကဆဲပါပဲ။
– လူေတြေနဖို႔ ညစာအႏိုင္ႏိုင္နဲ႔ ခါးစည္းရင္ေကာ့ကာ ဘ၀ဆက္ေနၾကရတဲ့ၾကားထဲ အဲဒီလူေတြ ဆီက လည္ညႇစ္ရယူထားတဲ့ အခြန္ေငြေတြကို သိန္းေပါင္းေထာင့္ေျခာက္ရာေက်ာ္ သံုးျဖဳန္းၿပီး ရယ္ျမဴးျမဴး ဗိုက္သားစူစူ၊ ေပါင္ေဖြးေဖြးေလးေတြ သိန္း ဆယ္ရာခ်ီေပးၿပီး ၿမိဳ႕ေတာ္၀န္မ႑ပ္ေပၚမွာ ဆိုဖာေပၚက ခံစားၾကဆဲပါပဲ။
– ေႏြရာသီေရာက္လို႔ ေရမလံုေလာက္၊ ေရမဖူလံု၊ သန္႔ရွင္းတဲ့ ေသာက္သံုးေရ ေ၀လာေ၀း…၊ ေရအိုးေလးထဲက အနည္ထိုင္ေရၾကည္ေလး ၀ိုင္းလုေသာက္သံုးၾကရခ်ိန္ က်ဳံးေရဂါလံ သန္း ၄၀ ေက်ာ္ ျဖဳန္းၿပီး အဲဒီေရေတြက လူသိန္းခ်ီရိွသူေတြဆီက အညစ္အေၾကးေတြစုၿပီး က်ဳံးထဲ ဒလေဟာ စီးဆင္းေစဆဲပါပဲ။
– ေရမခ်ဳိးရ၊ ငါးမမွ်ားရ၊ အမိႈက္မပစ္ရလို႔ သံဇကာခတ္ၿပီး တစ္ႏွစ္ပတ္လံုးထိန္းသိမ္းခဲ့တဲ့ က်ံဳးေရနဲ႔ ေလးငါးေပ အကြာ ေလးဘက္ေလး တန္ ပလက္ေဖာင္းေပၚမွာ ေလးငါးေျခာက္ဆယ္ေက်ာ္ အေရအတြက္ရိွ မ႑ပ္ႀကီးေတြေဆာက္၊ ေရေလာင္း အိမ္သာေတြ ရာခ်ီေဆာက္ေစဆဲပါပဲ။

အလားတူ ဒီႏွစ္သႀကၤန္မွာလည္း သံခ်ပ္မရိွ။ အလွျပယာဥ္မရိွ။ သႀကၤန္ဂီတ၊ သႀကၤန္အက၊ သႀကၤန္အလွမရိွ။ မရိွ…၊ မရိွ…၊ မရိွ။ ။
ဆူးငွက္

– ဆရာဆူးငွက္၏ ေဖ့္စ္ဘြတ္စာမ်က္ႏွာမွတဆင့္ ဆရာ၏ခြင့္ျပဳထားမႈႏွင့္ ျပန္လည္ေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္ပါသည္။

ရႈခင္းသစ္