ခံုကေလးတစ္လံုး ရာဇ၀င္ (ဆူးငွက္)

Posted on Posted in အက္ေဆး

“မႏၲေလးမွာက ပထမဆံုးရက္ေတြမွာသာ ဘာမွန္းညာမွန္းမသိလို႔ ႏွစ္ဘာသာ အညိအစြန္းေလးေတြရိွတာ။ ေနာက္ရက္ေတြမွာ ဒါဟာ ျပႆနာမဟုတ္ဘူး။ မင္းတုန္းမင္းႀကီးလက္ထက္ကတည္းက ေအးအတူ ပူအမွ် ေနလာ ၾကတဲ့ တစ္ၿမိဳ႕တည္းသားခ်င္း က်ံဳးေရအတူေသာက္သူခ်င္း ရန္သူမဟုတ္ဘူးဆိုတာ သိလာၾကတယ္။ မႏၲေလးရဲ႕ အဓိကအားထားရတဲ့ ရဟန္သံဃာေတာ္ေတြကလည္း မနက္လင္းတာနဲ႔ျမင္ေတြ႔ေနရတဲ့ မ်က္ႏွာေတြခ်င္းအခ်င္း မမ်ားေစခ်င္ဘူး”

ပန္းခ်ီေဖဦးစ
ပန္းခ်ီေဖဦးစ

ခံုကေလးတစ္လံုး ရာဇ၀င္

ကၽြန္ေတာ္ငယ္ငယ္က အိမ္မွာ ထိုင္ခံုကေလးတစ္လံုးရိွတယ္။ ေက်ာမွီပါ ကၽြန္းသားထိုင္ခံုေလးပါ။ စေရြး စြပ္နဲ႔ လက္ရာေကာင္းၿပီး အေရာင္တင္ဆီ ကို ေသခ်ာ သုတ္ထားတဲ့ အစအနေတြက်န္ေနေသးတယ္။ ပစၥည္းေကာင္း သံုးစြဲတဲ့ မ်က္ႏွာႀကီးအိမ္တစ္အိမ္ကျဖစ္မွာေပါ့။ အရြယ္ေရာက္ အေတာ္အတန္သိတတ္တဲ့ အခ်ိန္ ေရာက္ေတာ့ သံုးပင္ႏွစ္ခန္းအိမ္ေလးထဲက ဒီထိုင္ခံုဟာ လက္ထက္ပြားပစၥည္းမဟုတ္ဘူးဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္သေဘာေပါက္တယ္။ ဒီေတာ့ ထိုင္ခံုေလးနဲ႔ပတ္သက္ ၿပီး အေမ့ကိုေမးမိပါေတာ့တယ္။ အေမက ကၽြႏ္ေတာ့အေမးကို ရယ္ရယ္ေမာေမာနဲ႔ ေျဖပါတယ္။

“ဟုတ္တယ္ကြဲ႕…။ အဲဒီထိုင္ခံသက္တမ္းက ႏွစ္ ၄၀ ေလာက္ရိွၿပီ။ ေနဦး။ ဒီႏွစ္က ဗမာလို ၁၃၃၈ မႈတ္လား။ ဒါဆို ၃၈ ႏွစ္ တင္းတင္းျပည့္ၿပီေပါ့။ ဒီလိုကြယ့္…။ မႏၲေလးမွာ ၁၃၀၀ ျပည့္ ေလာက္ကျဖစ္မယ္။ ကုလား-ဗမာ အဓိက႐ုဏ္းျဖစ္ပါေရာလား…။ ရန္ကုန္မွာေတာ့ ၿမိဳ႕လယ္ေခါင္မွာထိ ႐ိုက္ၾကႏွက္ၾကတယ္ ဆိုလား…။”

အေမေျပာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္က ဖတ္ဖူး မွတ္ဖူးတာေလးေတြ ျပန္စဥ္းစားရတာေပါ့။ ကမာၻမွာလည္း အင္အား ခ်ိန္ခြင္လွ်ာက ေျပာင္းစျပဳ။ အဂၤလိပ္အုပ္ခ်ဳပ္တို႔ ျမန္မာျပည္တြင္းမွာလည္း အစစအရာရာ ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္၊ အႏိုင္ က်င့္မႈေတြမ်ားျပားလာ။ ဒီေတာ့ လယ္သမားေတြကလည္း မေက်နပ္။ အလုပ္သမားေတြကလည္း မေက်နပ္။ ေက်ာင္းသားေတြကလည္း မေက်နပ္။ ဒီမေက်နပ္မႈေတြရဲ႕အင္အားေတြက စုစည္းလာေတာ့မယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီအင္အားေတြကို ၿဖိဳခြဲမွသာ အစိတ္စိတ္အမႊာမႊာျဖစ္ကုန္ၿပီး အားေလ်ာ့လာမယ္။ ဒီရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ အစိုးရက လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရးအဓိက႐ုဏ္း ဖန္တီးလိုက္တာပဲ။ မူလအစမွာေတာ့ အထိမခံႏိုင္တဲ့ ဘာသာေရး ကိစၥ အားလံုးဟာ လွည့္စားမႈအေပၚ ေကာက္ေကာက္ပါ လိုက္သြားၾကေသးတယ္။ အယံုသြင္းခံလိုက္ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ အလွည့္စားခံရ သူေတြဟာ အဖိႏွိပ္ခံေတြခ်ည္းဆိုတာ သေဘာေပါက္ၿပီး အဓိကပစ္မွတ္ကိုပဲ ျပန္ကာ ဦးလွည့္ လိုက္ၾကလို႔ နာမည္ေက်ာ္ ၁၃၀၀ ျပည့္အေရးေတာ္ပံုႀကီး ေပၚေပါက္ခဲ့ တာပါ။ အေမက ဆက္ေျပာတယ္။

“မႏၲေလးမွာက ပထမဆံုးရက္ေတြမွာသာ ဘာမွန္းညာမွန္းမသိလို႔ ႏွစ္ဘာသာ အညိအစြန္းေလးေတြရိွတာ။ ေနာက္ရက္ေတြမွာ ဒါဟာ ျပႆနာမဟုတ္ဘူး။ မင္းတုန္းမင္းႀကီးလက္ထက္ကတည္းက ေအးအတူ ပူအမွ် ေနလာ ၾကတဲ့ တစ္ၿမိဳ႕တည္းသားခ်င္း က်ံဳးေရအတူေသာက္သူခ်င္း ရန္သူမဟုတ္ဘူးဆိုတာ သိလာၾကတယ္။ မႏၲေလးရဲ႕ အဓိကအားထားရတဲ့ ရဟန္သံဃာေတာ္ေတြကလည္း မနက္လင္းတာနဲ႔ျမင္ေတြ႔ေနရတဲ့ မ်က္ႏွာေတြခ်င္းအခ်င္း မမ်ားေစခ်င္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ႏွစ္ဘက္စလံုးက စိတ္႐ိုင္း၀င္ေနသူေတြကိုလည္း ထိန္းတယ္။ လူနည္းစုျဖစ္တဲ့ ဘာ၀ာ၀င္ေတြရဲ႕ ဘုရားေက်ာင္းေတြ၊ အိမ္ေတြ၊ ဆိုင္ေတြကိုလည္း သဃၤန္းႀကီးေတြ တဖားဖား နဲ႔ ေန႔ည ေစာင့္ ေရွာက္ထားၾကတယ္။ ေစ်းခ်ိဳႀကီးနားက တိုက္တန္း၀င္းတို႔၊ ဆင္က်ံဳး၀င္းတို႔၊ အပ္ခ်ဳပ္၀င္းတို႔၊ ေရႊတိုက္၀င္းတို႔၊ အိုးေတာ္၀င္းတို႔၊ ေကလာ၀င္းတို႔ဆို လည္း သံဃာေတာ္ေတြက ေစာင့္ေရွာက္ထားတာေပါ့။

ကၽြန္ေတာ့္မ်က္စိထဲမွာ ျမင္ကြင္းတစ္ခုေပၚလာတယ္။ ၁၉၈၄ ဦးက်ားႀကီး၀င္း မီးေဘးတုန္းကပါ။ ၿမိဳ႕လယ္ ေခါင္မွာ အႀကီးအက်ယ္ေလာင္တဲ့မီးပါ။ မႏၲေလးၿမိဳ႕ရဲ႕၀င္းေတြ၊ ၀င္းေတြမ်ား ကူးစက္ေလာင္ကၽြမ္းလိုက္တဲ့ မီးက ေဒါသတႀကီးပါပဲ။ ဒီမီးေဘးႀကီးမွာ သင္းပိုင္တိုတို၀တ္၊ ဧကသီကို ရင္စည္းၿပီး မႏၲေလးၿမိဳ႕ရဲ႕ သံဃာေတာ္ေတြက အသက္စြန္႕ကာ မီးၿငိႇမ္းသတ္ခဲ့ၾကတာပါ။ ၿမိဳ႕လယ္ေခါင္က ဘာသာျခားမ်ားရဲ႕ ၀င္းေတြ၊ အိမ္ေတြ၊ ပစၥည္းေတြ၊ ေစ်းဆိုင္ေတြအမ်ားႀကီးကို သံဃာေတာ္ေတြက မီးၿငိႇမ္းသတ္ခဲ့တယ္။ မီးေဘးကကင္းလြတ္ေအာင္ ကာကြယ္ခဲ့ တယ္။ မီးသင့္သမွ်လည္း အိမ္ေပါက္၀က ေစာင့္ေရွာက္ေပးခဲ့ၾကတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ဘယ္ဘာသာ၀င္မို႔ နာေစ၊ သာေစဆိုတာ မရိွခဲ့ဘူး။ အဓိကရန္သူ မီးေဘးကိုပဲ အသက္စြန္႔ခုခခံတိုက္ခိုက္ခဲ့ၾကတာပါ။ အေမေျပာတဲ့ ဘာသာ ေရးအဓိက႐ုဏ္း ကာလတုန္းက သံဃာေတာ္ေတြက ဗုဒၶတရားေတာ္နဲ႔အညီ လူသားဆိုတဲ့ အျမင္တစ္မ်ိဳးတည္းနဲ႔ ေမတၱာေရွ႕ထား ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့တာ ျဖစ္မွာေပါ့။” အေမက သူ႔စကား ဆက္ျပန္တယ္။

“အေမကလည္း အဲဒီအခ်ိန္ ေစ်းေရာင္းထြက္ရင္းနဲ႔ေတာင္ ဘလူ၀ထဲ ေရာက္ေနတာေလ။ တစ္၀င္းလံုးက အေမ့ေဖာက္သည္ေတြ။ အေမ့ဆီက ဘာမွအေရာ အေႏွာမပါတဲ့ ပဲဆီစစ္စစ္ရတယ္ဆိုၿပီး ေဆြမ်ိဳးလိုခင္ၾကတာ။ ငါ့သားမွတ္မိဦးမွာေပါ့။ သီတင္းကၽြတ္လဆန္း ၁၂ ရက္ အိမ္ေတာ္ရာဘုရားပြဲဆိုရင္လည္း အေမ့အိမ္ကို မိသားစု လိုက္ေတြ ျမင္းလွည္းငွားလာၾကတာ။(ကၽြန္ေတာ္မွတ္မိၿပီ။ ေဒၚမရမ္ဘီတို႔ ေဒၚအမီနာတို႔မိသားစုေတြေလလို႔ ျပန္ေျပာတယ္။) ေအး… ဟုတ္တယ္။ သူတို႔ အစ္ေန႔ေရာက္ရင္လည္း အိမ္ကို ခ်ိဳင့္ႀကီးခ်ိဳင့္ငယ္နဲ႔ ဒန္ေပါက္ေတြ၊ အခ်ိဳမုန္႔ေတြ ပို႔ေပးတာ။ အားလံုးစာႏိုင္ေအာင္ဆိုၿပီး ၾကက္သားနဲ႔ကို တကူးတကန္႔ ပို႔ေပးၾကတာ။ အဲလိုဆက္ဆံ ခဲ့ၾကတာေလ။ အေမက အမီနာတို႔အိမ္ထဲေရာက္ေနတုန္း ေစ်းခ်ိဳဘက္ တလႈပ္လႈပ္ျဖစ္လို႔ဆိုၿပီး အေမ့ကို ျပန္ မလြတ္ဘူး။ သူတို႔အိမ္ထဲပဲ ေနခိုင္းတာ။

ေလာေလာဆယ္ေတာ့ အေမေျပာေနတာက အိမ္မွာရိွတဲ့ထိုင္ခံုေလးအေၾကာင္း မေျပာေသးဘူး။ ဇာတ္ သေဘာေျပာရရင္ ျပည္တည္ေနတဲ့သေဘာ။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ အခါႀကီးရက္ႀကီးေတြေရာက္တိုင္း အိမ္က အစ္မေတြနဲ႔ ေဒၚအမီနာတို႔နဲ႔ မႏၲေလးေတာင္သြားၾကတာ။ ေတာင္သမန္ေက်ာက္ေတာ္ႀကီးသြားၾကတာ။ အင္း၀ မယ္ႏုအုတ္ေက်ာင္းသြားၾကတာ ျမင္ေယာင္ေနမိတယ္။ တစ္ခါကမ်ား မင္းကြန္းသြားၾကေတာ့ ဟိုမွာနားမယ္။ ဘုန္း ႀကီးေက်ာင္းမွာ ဆြမ္းကပ္ဖို႔တဲ့။ ေဒၚအမီနာတို႔ က ဆိတ္သားဟင္းနဲ႔ ထမင္းေတြခ်က္လာတာ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကလည္း သူတို႔အိမ္ကို ၿမိဳ႕ထဲလမ္းႀကံဳရင္ ၀င္ေနက်။ မလိုင္ကူလ္ဖီကို ၀ယ္ေကၽြးခိုင္းေနက်။

“အဲဒီေန႔က အေမလည္း ဘာမွန္းညာမွန္းမသိဘဲ သူတို႔အိမ္မွာ တစ္ေနကုန္ ေနျဖစ္တယ္။ အဲလိုေနရင္းနဲ႔ မအမီနာ့သမီး စက္ပန္းထိုးေနတဲ့ စင္းကားအပ္ခ်ဳပ္စက္နဲ႔ တြဲရက္ထိုင္ခံုေလးကိုျမင္ေတာ့ အိမ္မွာ နင့္အစ္မႀကီး စက္ခ်ဳပ္ခံုမွာလည္း အခုလို ေတာင့္ေတာင့္တင္းတင္းခံုေလးတစ္လံုးရွာၿပီး ၀ယ္ေပးရဦးမယ္လို႔ ေတြးမိရင္း ဒီခံုေလး ဘယ္မွာ၀ယ္ရတာလဲလို႔ ေမးတာေပါ့။”

ဟုတ္တယ္။ ကၽြန္ေတာ့အစ္မ အႀကီးဆံုးကလည္း အိမ္မွာ စက္ပန္းထိုးတယ္။ ေစ်းခ်ဳပ္ေဘာ္လီဇာေတြ ထိုးတာပါ။ ဒီအလုပ္ေတြကိုလည္း ေဒၚအမီနာတို႔က စပ္ေပးတာ…။ ဒီလိုလည္း လုပ္ငန္းသေဘာ ဆက္စပ္ၾကတယ္။

“အေမလည္းေျပာေရာ…။ မအမီနာ့ေယာက္်ား ကိုကာစင္ကေလ… ႀကီးေဒၚေခ်ာကို ဘာလက္ေဆာင္ေပးရ မလဲ စဥ္းစားေနတာၾကာၿပီ။ အစက အိႏၵိယက လာတဲ့ ေငြခ်ည္ပု၀ါေလးပဲ ေပးရမလား။ ဘုရားသြားေက်ာင္းတက္ ၿခံဳရတာေပါ့လို႔ စဥ္းစားမိေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္ ႀကီးေဒၚေခ်ာညီမ အမီနာက ပု၀ါက လိေမၼာ္ေရာင္ေတာက္ေတာက္ ျဖစ္ေနေတာ့ အဆင္မေျပဘူးလို႔ေျပာတယ္။ အခု ႀကီးေဒၚေခ်ာကို ဒီခံုေလး လက္ေဆာင္ေပးပါရေစ။ အသစ္ေလးပါ။ အေရွ႕ဖက္တိုက္တန္း ေခတ္ဆန္းမီ ပရိေဘာဂတိုက္က၀ယ္ထားတာ တစ္ပတ္ပဲရိွေသးတယ္လို႔ေျပာၿပီး လက္ ေဆာင္ေပးလိုက္တာ…”

ေနာက္ထပ္ အေမထပ္ေျပာတာတစ္ခုက မွတ္မွတ္ရရ…။

အေမ ေတာင္ဘလူ၀င္းကေစ်းဗန္းနဲ႔ ခံုေလးရြက္ၿပီးျပန္လာေတာ့ ေတာင္ဘလူ၀င္းက ဘာသာျခားေတြကို ေစာင့္ေရွာက္ေပးေနတဲ့ ရဟန္းပ်ိဳေလးက သူ႕ေက်ာင္းတိုက္ရိွတဲ့ စကုတိုက္ကိုျပန္ရင္း ခံုေလးကို ကူသယ္ေပးသတဲ့။

 

ဆူးငွက္