ျမန္မာျပည္မွ ဗီဇစြမ္းရည္

Posted on Posted in လူမႈရႈခင္း, သူ႔ဘဝ၊သူ႔ရႈခင္း

ျမန္မာျပည္မွ ဗီဇစြမ္းရည္

ကိုတင္ေအာင္ ႏွင့္ သူ႕လက္ရာ
ကိုတင္ေအာင္ ႏွင့္ သူ႕လက္ရာ

ပိုရီရူးဝ ဆင္ေျခဖံုးေဒသ၊ ဥယ်ာဥ္ျခံထဲက အေဆာက္အဦးငယ္ေလးထဲ မွာ တည္ေဆာက္ထားတဲ႔  ကိုတင္ေအာင္ရဲ႕ ပန္းပု စတူဒီယို ခန္းထဲက စင္ေပၚမွာ အႏုစိတ္ ထုလုပ္ထားတဲ့ ပန္းပုရုပ္ကေလးမ်ား တန္းစီလ်က္ရွိေနပါတယ္ ။ ဧည္႔ခန္းမ အလယ္တြင္ မေတာ့ ဆင္ရုပ္ႀကီးႀကီးတရုပ္ကို ဂုဏ္ယူဝင့္ `ႂကြားစြာ ေတြ႕လိုက္ရ ပါတယ္ ။ တဲရီတို (Te Rito) မွာရွိတဲ့ လူမႈဖြံ႔ျဖိဳးေရး ဥယ်ာဥ္ထဲမွာေတာ့ မုဒ္ဦးပံု၊ သက္ရင့္သစ္ပင္ကခ်ိဳင္ယူ ထားတဲ့ သစ္တုံးမွာထုဆစ္ထားတဲ့ ကာကာပို ငွက္ (Kakapo) အပါအဝင္  သူရဲ႕ပန္းပု အႏုစိတ္လက္ရာေတြက အင္မတန္ ဆြဲေဆာင္မႈရွိၿပီး မ်က္ေစ့လြဲလို႔မရတဲ့ လက္ရာေတြဆိုတာ သက္ေသျပေနပါတယ္။
ထိုင္းႏုိင္ငံနဲ႔ အမိျမန္မာ ႏိုင္ငံမွာ ပန္းပုပညာနဲ႔ပတ္သက္ျပီး ႏွစ္ေပါင္း (၂၀) ေက်ာ္ အေတြ႔အၾကံဳ ေတြနဲ႔ လြန္ခဲ႔တဲ့ ၂ ႏွစ္ေက်ာ္ေလာက္က နယူးဇီလန္ႏိုင္ငံကို အေျခခ်ေရာက္ရွိလာတဲ့ ကိုတင္ေအာင္ဟာ သက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္း ပန္းပု အႏုပညာသည္အျဖစ္ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ဖို႔ရာ ႀကိဳးစားလုပ္ေဆာင္ေနပါတယ္။
အႏုစိတ္ပန္းပုလက္ရာေတြ ထုလုပ္ရာမွာ ကၽြမ္းက်င္လိမ္မာလွတဲ႔ သူ႔ရဲ႕ ထူးျခားတဲ့ စြမ္းရည္ နဲ႔ အေတြ႔အၾကံဳ ေတြက အိမ္မွာ ရွိတဲ့ ဘာသာေရး ဆိုင္ရာ ရုပ္တုေတြ မွ နယူးဇီလန္ သဘာဝ တိရစၦာန္ ရုပ္ေတြအထိ ရုပ္တုတိုင္းဟာ ေသခ်ာသပ္ရပ္စြာ နဲ႔ ဖန္တီးထားပါတယ္။
ကိုတင္ေအာင္ရဲ႕ ပံုၾကမ္းဆဲြတဲ့ စာရြက္မွာ ေလာေလာဆယ္မွာ Tuatara ပုတ္သင္ညိဳပံုကို ေရးခ်ယ္ထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ သူရဲ႕လက္ရာေတြကို Paraparaumu က မွာရွိတဲ႔ ကမ္းရိုးတန္း(Coastland shopping mall) ကုန္တိုက္ၾကီးမွာ  နံရံကပ္ ပန္းပု လက္ရာတခုျဖစ္တဲ့ Kapiti ပင္လယ္ျမင္ကြင္း လက္ရာေတြ နဲ႔ တြဲဖက္ျပီး အတူတူ ခင္းက်င္းျပသခဲ႔ပါတယ္။

မိသားစု ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္
မိသားစု ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္

ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ သူ အေလးအနက္ထားတဲ့  ပန္းပုပညာ ေလာကမွာ လုပ္ငန္းေတြ ပိုမိုတိုးတက္ရရွိလာဖို႔နဲ႔ ဝင္ေငြတစံုတရာရရွိလာတာေတြအတြက္ အဂၤလိပ္ ဘာသာ စကားဟာ အဓိကက်တယ္ဆိုတာ သူ ေကာင္းေကာင္း အသိအမွတ္ျပဳပါတယ္။
ကိုတင္ေအာင္ ေရာက္ကာစ တုန္းက English Language Partners’ က ျပဳလုပ္ေပး တဲ႔ ESOL စာတတ္ေျမာက္ေရး သင္တန္းမွာတုန္းက ဆရာေတြ ျဖစ္တဲ့ Sally Aylward နဲ႔ Porirua ဌာန တာဝန္ခံလည္း ျဖစ္တဲ႔ Phillipa Watt တို႔က “ ကိုတင္ေအာင္က ကၽြမ္းက်င္မႈရွိတယ္ ျပီးေတာ့ အံၾသစရာေကာင္းတဲ့ အရည္အေသြးေတြ ရွိတယ္။ ျပီးေတာ့ သူက အဂၤလိပ္စာေလ့လာသင္ယူရာမွာလည္း အင္မတန္ႀကိဳးစားပမ္းစားသင္တယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ပန္းပုပညာရပ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေျပာဆိုေဆြးေႏြးတဲ့အခါ ဘာသာစကားက အလြန္အသံုးဝင္ တယ္ဆိုတာ ကိုသူကသေဘာေပါက္တယ္ေလ။” လိုေျပာပါတယ္။
“နယူးဇီလန္ကိုလာတုန္းက အဂၤလိပ္စကား မတတ္ေတာ့ စာသင္ရာမွာ က်ေနာ္႔အတြက္ သိပ္ကို ခက္ခဲပါတယ္။ ေျဖးေျဖးခ်င္း ပဲသင္ယူရတယ္ေလ ၊ ဒါေပမယ့္ေနာက္ေတာ့ က်ေနာ္စာသင္ရတာ ေပ်ာ္လာတယ္။ အခု ေတာ့ က်ေနာ္႔အဂၤလိပ္စာလည္း အရင္ကထက္ပိုျပီး ေကာင္း လာတယ္။”  လို႔ ကိုတင္ေအာင္ကေျပာပါတယ္။ ေနာက္ျပီး သူ ဆက္ေျပာတာကေတာ့ “က်ေနာ္တို႔ အတန္းမွာ လူေတြကေတာ့ အစံုပဲဗ် တခ်ိဳ႕က ကေမၻာဒီးယား ၊ ဗီယက္နမ္နဲ႔ နီေပါလ္ ကလာၾကတာ က်ေနာ္တို႔ အခ်င္းခ်င္း ေျခဟန္လက္ဟန္ ဘာသာစကားသံုးျပီး တေယာက္နဲ႔တေယာက္ ဆက္ဆံၾကရတယ္။”
ကိုတင္ေအာင္ဟာ  ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ လူ႔အခြင့္အေရး တန္းတူညီမွ်မႈမရွိတာေၾကာင့္ ၂၀၀၁- ခုႏွစ္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံကေနထြက္ခြာခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ “ျမန္မာႏိုင္ငံမွာေတာ့ က်ေနာ္က စာအုပ္တန္းေတြမွာ အေတြးအေခၚဆိုင္ရာ စာအုပ္ေတြ ၊ သီးခ်င္းစာအုပ္ေတြ ေရာင္းတယ္။ ၿပီးေတာ့ ပန္းပုထုတာလည္းပါတာေပါ့ ၊ ထိုင္းေရာက္ေတာ့ က်ေနာ္ ပန္းပုထုတယ္။ ျပီးေတာ့ မဂၤလာေဆာင္ေတြ ပြဲေတြမွာ ဂစ္တာတီးတယ္” လို႔ ကိုတင္ေအာင္ကေျပာပါတယ္။
ကိုတင္ေအာင္ဟာ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ ၁၀ ႏွစ္ ေနခဲ့ရၿပီး ၅ ႏွစ္ေလာက္ကေတာ့ သမီး ထက္သီရိေအာင္ေမြးခဲ့တဲ့ အံုးျပန္႔ ဒုကၡသည္စခန္းထဲမွာ ေနထိုင္ခဲ႔ရပါတယ္။ နယူးဇီလန္ကိုေရာက္ေတာ့ သမီးကို စိတ္အားထက္သန္စြာနဲ႔ ေက်ာင္းတက္ေစခဲ့ျပီး သူမရဲ႕ ေအာင္ျမင္မႈ ၊ ပညာေရး အားေပးအားေျမႇာက္မႈေတြနဲ႔ ေအာင္လက္မွတ္ ေတြ ကို မိသားစုအိမ္ကေလးမွာ ဟိုဒီ အႏွံအျပားေတြ႕ရပါတယ္။

ကိုတင္ေအာင္ ၏ လက္ရာ ရွင္သီဝလိ ရုပ္တု
ကိုတင္ေအာင္ ၏ လက္ရာ ရွင္သီဝလိ ရုပ္တု

ဇနီးျဖစ္သူ မေဝကေတာ့ အိမ္တိုင္ယာေရာက္ စာသင္တဲ႔ ဆရာမ ဂ်က္နက္ ဝက္ဘ္စတာနဲ႔ အိမ္မွာပဲ အဂၤလိပ္စာသင္ယူပါတယ္။
ေဒသခံအႏုပညာသည္ အသိုင္းအဝုိင္းက အားေပးေထာက္ခံမႈေတြ ေပးေနခဲ့ ၿပီး  ေမာ္အိုရီ ရိုးရာ ပန္းပုပညာရွင္ နက္သန္ ရိုင္နဲ႔ ေၾကြထည္ ၊ေျမထည္ အိုးလုပ္ငန္း ပညာရွင္ အန္နိကီ ေဘာ္ရင္တို႔က ကိုတင္ေအာင္ကို ပန္းပုထုရာမွာ သံုးတဲ့ စူး၊ ေဆာက္၊ ကိရိယာ တန္ဆာပလာေတြေပးၿပီး နယူးဇီလန္မွာ ပန္းပုထု လုပ္ႏိုင္ေအာင္ ကူညီၾကပါတယ္။ ကိုတင္ေအာင္ ကို Paraparaumu မွာေနတဲ့ ပန္းပုဆရာ ေဗာဓိ ဗင္းဆင့္ ကလည္းအကူညီေတြ ေပးခဲ့ပါတယ္။
Te Rito ပန္းျခံမွာ ျပဳလုပ္တဲ့ ရက္သတၱ ၂ ပတ္ၾကာ လုပ္ငန္းခြင္အေတြ႕အၾကံဳ ရရွိေရး ပရိုဂရမ္ကာလမွာ ကိုတင္ေအာင္ဟာ ပန္းျခံတြင္း ပန္းပုလက္ရာေတြ ဖန္တီးဖို႔ သူရဲ႕အခ်ိန္ေတြကို လုပ္အားဒါန ျပဳခဲ႔ပါတယ္။ အဲဒီ ပန္းျခံေတြကိုေတာ့ အိမ္တြင္းနဲ႔ လုပ္ငန္းခြင္ေတြမွာ သဘာဝ ေျမၾသဇာသံုး ဥယ်ာဥ္ စိုက္ပ်ဳိးမႈ ကၽြမ္းက်င္ သင္တန္းေတြနဲ႔ အကူညီေပးေနတဲ့  Tatou ဖြံ႕ျဖိဳးေရးအဖြဲ႔က ေဆာင္ရြက္ေန တာ ျဖစ္ပါတယ္။
မည္သိုပင္ဆိုေစကာမူ ကိုတင္ေအာင္ရဲ႕ မူလရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ နယူး ဇီလန္ႏိုင္ငံမွာ သူ႔ရဲ႕ပန္းပုပညာ လုပ္ငန္းတိုးတက္လာဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ သူကေတာ့ နယူးဇီလန္ရဲ႕ အခ်ဳိးက် ေကာ္မရွင္ပံုစံ နဲ႔ လုပ္ရတဲ့ အခြင့္အလမ္းေတြ ပိုမိုရရွိလာဖို႔ နဲ႔ ပန္းပုလက္ရာေတြကိုလည္း မည္သည္႔ ပံုစံ၊ ဟန္ပန္မ်ိဳးကိုမဆို ထုလုပ္ဖို႔ သေဘာက်  ႏွစ္သက္ပါတယ္လို႔ေျပာပါတယ္။

“ ေသးငယ္တဲ႔ အရုပ္ေတြထုလုပ္ရာမွာ (၁) ရက္၊(၂)ရက္ ေလာက္ ထုလုပ္ရျပီး ပန္းပု ထုရာမွာ ေကာင္းမြန္တဲ႔ သစ္သားကို နယူးဇီလန္မွာ ရႏိုင္မလဲ ဆိုတာလည္းေလ့လာေနပါတယ္။”
“ဘယ္လို ပန္းပု ရုပ္ ပံုစံမ်ိဳးကိုမဆို က်ေနာ္ ထုလုပ္ႏိုင္ပါတယ္။ နယူးဇီလန္ရဲ႕ပန္းပု လက္ရာေတြကိုလည္း သေဘာက်တယ္။ ဒါေပမယ့္ နယူးဇီလန္က လူေတြ ကဘယ္လို အရုပ္ ပံုစံမ်ိဳးေတြကို ႀကိဳက္ၾကလဲဆိုတာ ေလ့လာခ်င္ေသးတယ္ ..” လို႔ ကိုတင္ေအာင္ကေျပာပါတယ္။

ဝင္းသန္႔ေအာင္
Connecting Culture စာေစာင္မွ ပက္ထရီစီယာ သြန္ပဆင္ ေရးသားေသာ From Burma with Talent ေဆာင္းပါးကိုဘာသာျပန္ပါသည္။ English Language Partnership website (http://englishlanguage.org.nz/burma-talent) တြင္မူရင္းေဆာင္းပါးကို ဖတ္ရႈႏိုင္ပါသည္။